Onderzoek naar open leermateriaal
Gepubliceerd
16 juni 2025
Leestijd
1 minuut

Goed onderbouwd open leermateriaal begint bij inzicht hebben in wat werkt en waarom. Daarom doet het programma Impuls Open Leermateriaal onderzoek naar de inzet van open leermateriaal in de praktijk. Dit betekent: evidence-informed werken stimuleren én actief bijdragen aan kennisontwikkeling door middel van wetenschappelijk onderzoek. Dit laatste staat centraal in onze onderzoeksagenda.
Inmiddels zijn er in opdracht van het programma Impuls Open Leermateriaal verschillende onderzoeken gedaan. Zoals het onderzoek naar beweegredenen voor het gebruik van open leermateriaal in het voortgezet onderwijs en de overzichtsstudie naar het gebruik van open leermateriaal in het funderend onderwijs.
Onderzoeksthema’s
Op basis van de kennis die tot nu toe is opgedaan, zijn er drie onderzoeksthema’s vastgesteld:
Didactiek
Binnen het thema didactiek is de hoofdvraag hoe de leraar open leermateriaal op een effectieve manier kan inzetten in de les.
Technologie
Binnen het thema technologie wordt onderzocht welke mogelijkheden artificial intelligence (AI) en machine learning bieden bij het ontwikkelen van open leermateriaal in het funderend onderwijs.
Duurzaamheid
Binnen het thema duurzaamheid staat de vraag centraal hoe open leermateriaal blijvend wordt gebruikt en ontwikkeld.
Onderzoek blijvend ontwikkelen
De onderzoeksagenda voor 2025-2026 is vastgesteld. De komende jaren gaan we onderzoeken welke veranderingen de activiteiten binnen het programma Impuls Open Leermateriaal op gang brengen. De kennis die we daarbij opdoen gebruiken we als input voor de onderzoeksagenda van de jaren erna. Zo blijven we werken aan het verbeteren van open leermateriaal en houden we de kwaliteit ervan hoog.