Social Media Keuze
Social media keuze en waarden
Impuls Open Leermateriaal is online actief op sociale media-platforms die eigendom zijn van grote technologiebedrijven (Big Tech). Deze keuze is pragmatisch en tijdelijk van aard.
Wij onderschrijven de waarden en verdienmodellen van deze platforms niet. De afhankelijkheid van op data gebaseerde advertentie-ecosystemen, gebrek aan transparantie, en beperkte controle over algoritmes staan haaks op onze kernwaarden zoals openheid, gelijkwaardigheid en digitale soevereiniteit.
Toch zijn we op dit moment genoodzaakt om deze platforms te gebruiken. Vanuit onze missie en visie streven we ernaar om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij ons werk, onze missie en onze programma’s. Sociale media hebben een dusdanig bereik dat we deze kanalen gebruiken om onze boodschap onder de aandacht te brengen van een breed en divers publiek. Naast de kanalen die eigendom zijn van grote technologiebedrijven zetten we actief alternatieve kanalen in welke passen bij de waarden die we als publieke organisatie willen uitstralen.
Ons uiteindelijke doel is om toe te groeien naar het gebruik van open, ethisch verantwoorde communicatiekanalen die recht doen aan de waarden van publieke technologie. Hiervoor blijven we actief zoeken naar alternatieven die participatie, autonomie en eerlijkheid bevorderen.