AI in de klas: zo doen pilotscholen het
Gepubliceerd
3 oktober 2025
Leestijd
3 minuten

AI is volop in ontwikkeling en dat merken ook scholen die ermee experimenteren. Twee pilotscholen laten zien hoe zij AI inzetten om open leermateriaal te maken: Fortior (W&T-onderwijs) en STIP Hilversum (Digiteach). Hun verhalen laten zien wat er allemaal kan, maar ook waar de grenzen liggen. En misschien nog wel belangrijker: ze geven tips waar jij morgen zelf mee aan de slag kunt.
Van ontdeklab naar AI-les
Binnen Fortior bouwen ze aan een complete leerlijn wetenschap en technologie voor groep 1 t/m 8. Die lessen worden uitgevoerd in ontdeklabs op de scholen. Tot nu toe maakten experts de lessen zelf, maar inmiddels wordt ook AI ingezet om te kijken of die lessen volgens hetzelfde format ontwikkeld kunnen worden.
Arno Coenders:
“We hebben een eigen GPT gebouwd waarmee we veilig kunnen werken, zonder data te delen met big tech. Elke keer voegen we een stukje informatie toe, waardoor de tool steeds beter begrijpt wat wij nodig hebben. Zo zien we hoe AI ons kan helpen om sneller lessen te ontwikkelen die passen binnen onze leerlijn.”
De eerste resultaten? Lesideeën die leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken, zeker als ze al wat meer ervaring hebben. Het detailniveau en de educatieve afbeeldingen blijven nog achter, maar door te blijven experimenteren, ziet Fortior hoe AI steeds dichter in de buurt komt.
Een digitale juf in de maak
Bij STIP Hilversum staat rekenen centraal. Leerkrachten werken aan digitale en interactieve instructievideo’s, gemaakt met behulp van AI.
Sharon Agenant en Leonie van Meeteren:
“We hebben AI ingezet om rekeninstructies te genereren, steeds verfijnd met Expliciete Directe Instructie (EDI). De output zetten we om naar een open format, zodat collega’s het zelf kunnen aanpassen. Daarna voegen we AI-stemmen en avatars toe, waardoor de video’s echt tot leven komen. Alles is makkelijk te personaliseren: van de stem tot de taal van de uitleg.”
En er komt nog meer: binnenkort lanceert STIP ‘Stippie’, een digitale juf die leerkrachten ondersteunt bij hun lessen. Toch benadrukken ze: AI is geen wondermiddel. Het proces kost tijd, vraagt om experimenteren en levert vooral winst op in de gesprekken die ontstaan over didactiek en pedagogiek.
Wat levert het op?
Fortior: AI genereerde lessen zijn korter en minder gedetailleerd, maar bruikbaar als opstap voor leerlingen die al meer aankunnen.
STIP Hilversum: interactieve rekenvideo’s die leraren zelf kunnen aanpassen en verrijken. Binnenkort zelfs met professioneel gekloonde stemmen van echte leerkrachten.
Beide scholen benadrukken: het echte succes zit niet alleen in de tools, maar in het proces. Leraren leren samen, ontdekken nieuwe mogelijkheden en scherpen hun visie op onderwijs.
Hun tips voor jou
- Ga experimenteren. Verwacht niet dat het in één keer lukt. Bijstellen en finetunen hoort erbij.
- Neem de tijd. Vandaag werkt iets niet perfect, maar morgen kan dat alweer anders zijn.
- Blijf eigenaar. AI helpt, maar jij bepaalt de kwaliteit en de didactiek.
- Deel en reflecteer. Laat AI ook zijn eigen output beoordelen en bespreek samen wat werkt en wat niet.
Tot slot
AI maakt onderwijs niet vanzelf beter. Maar de verhalen van Fortior en STIP Hilversum laten zien dat het wél nieuwe deuren opent. Van sneller lessen ontwikkelen tot interactieve instructies die je op maat kunt aanpassen. En misschien wel het belangrijkste: het zet leraren én leerlingen aan het denken en praten over leren.
Meer weten over de inzet van AI?
Op Wikiwijs vind je de toolkit AI bomvol informatie en handige tips en trucs voor de inzet van AI bij het ontwikkelen van open leermateriaal.