Nieuwe bestuurlijk ambassadeurs voor Impuls Open Leermateriaal: Kees van Bergeijk en Bert van Leeuwen
Gepubliceerd
1 oktober 2025
Leestijd
4 minuten

Impuls Open Leermateriaal (IOL) groeit. Steeds meer scholen ontdekken de waarde van open leermateriaal. Het programma zet daarom een volgende stap: nog dichter bij de scholen komen en samen met docenten en leidinggevenden werken aan duurzame vernieuwing van het onderwijs. De rol van bestuurders in dit proces is cruciaal. Om die beweging te versnellen en ons daarbij te helpen zijn Kees van Bergeijk en Bert van Leeuwen per 1 oktober gestart als bestuurlijk ambassadeurs van het programma IOL.
Kees van Bergeijk: ‘Onderwijs is zeg maar echt mijn ding’
Kees van Bergeijk is al veertig jaar actief in het onderwijs. Hij startte als docent economie, werkte als studiecoördinator en directeur financiën. Daarnaast was hij ruim 16 jaar bestuurder/algemeen directeur. Kees was betrokken bij de professionalisering van leraren, onder meer via academische opleidingsscholen en regionale samenwerkingsverbanden. Hier ontwikkelde hij modellen en methodieken die laten zien hoe leraren zich professioneel ontwikkelen en hoe scholen hun onderwijskundige koers daarop kunnen afstemmen.
“Na de lerarenopleiding gebruiken veel docenten nog steeds een methode als kapstok,” zegt Kees. “Maar echt goed onderwijs vraagt naast visie, vakmanschap en verbinding ook om flexibiliteit en lef. Open leermateriaal geeft die ruimte. Het stelt leraren in staat hun onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen die zij NU in de klas hebben”.
Volgens Kees vraagt deze tijd een nieuwe aanpak van onderwijs, niet alleen vanuit het onderwijs zelf maar ook de lijn die het Ministerie in Den Haag uit zet. “Je moet durven zeggen: dit is de lijn. Open Leermateriaal is de norm, en vul dit verder aan hoe het jou past”.
Bert van Leeuwen: verbinder tussen bestuur en praktijk
Bert van Leeuwen begon zijn loopbaan in het primair onderwijs en stapte later over naar het voortgezet onderwijs. Hij was directeur, adviseur en bestuurder en werkte onder meer mee aan de eerste ‘laptopklassen’, de ontwikkeling van digitale infrastructuren en de bouw van zes nieuwe middelbare scholen. Daarnaast was hij jarenlang betrokken bij VO-content, waar scholen samen digitale leermaterialen ontwikkelden en deelden.
Zijn ervaring leerde hem hoe verschillend scholen en besturen naar leermiddelen kijken. “In het primair onderwijs kijken leerkrachten vaak breder, terwijl in het voortgezet onderwijs vaksecties een grote rol spelen,” zegt Bert. “Maar uiteindelijk gaat het overal om hetzelfde: kwalitatief hoogwaardig onderwijs met meer ruimte voor de leraar en voor een redelijke prijs.”
Bert ziet het als zijn rol om de verbinding te leggen tussen bestuurders en de dagelijkse praktijk in de scholen. “Met een gezonde leermiddelenmix, waartoe open leermateriaal kan bijdragen, kunnen we meer regie krijgen op de kwaliteit van ons onderwijs. Het gaat niet alleen om lagere kosten, maar vooral om meer eigenaarschap en betere leeropbrengsten.”
Als bestuurlijk ambassadeur wil Bert vooral luisteren en scholen onderzoekend tegemoet treden. “Er zijn zoveel initiatieven en ontwikkelingen die naast elkaar lopen. Het is tijd om die samen te brengen en elkaar te versterken. Lef kan ons daarbij verder brengen. Prachtig om vanuit deze rol de verbinding tussen besturen en ontwikkelingen op de leermiddelenmarkt te mogen verstevigen.”
Samen sterker: lef en samenhang
Wat Kees en Bert samenbrengt, is hun geloof in de kracht van lef, visie en samenwerking. Ze weten dat vernieuwing in het onderwijs niet vanzelf gaat en dat bestuurders, docenten en vaksecties vaak uiteenlopende belangen hebben. Maar met lef en een directe aanpak kunnen die belangen wel weer met elkaar verbonden worden.
“Je kunt niet vrijblijvend blijven afwachten,” zegt Kees. “De trein gaat rijden, je kunt instappen of niet. Maar hij gaat hoe dan ook.” Bert vult aan: “Het urgentiebesef groeit. Zowel bij de PO-Raad als de VO-raad en bij GO, zie het manifest leermiddelen, wordt steeds duidelijker dat we dit samen moeten doen. Nu is het moment om door te pakken.”
De volgende stap voor Impuls Open Leermateriaal
Met de komst van Kees en Bert als bestuurlijk ambassadeurs zorgt Impuls Open Leermateriaal voor een nog bredere verbinding met het onderwijsveld. Hun ervaring, visie en verbindingskracht moeten eraan bijdragen dat scholen niet alleen kennis maken met open leermateriaal, maar het ook daadwerkelijk duurzaam inzetten.
Hun gezamenlijke missie is helder: investeren in leraren, autonomie versterken en onderwijs vernieuwen op basis van kwaliteit, flexibiliteit en betaalbaarheid.
“Het gaat om lef, visie en samenwerking,” zeggen Kees en Bert. “De urgentie is er, de wil is er. Nu is het tijd om samen de volgende stap te zetten.”