Stap voor stap aan de slag met open leermateriaal
Gepubliceerd
19 mei 2025
Leestijd
2 minuten

Wil je beter inspelen op het niveau, de kennis en leefwereld van leerlingen? Open leermateriaal geeft de vrijheid om te differentiëren én actuele onderwerpen in de les te behandelen. Maar hoe zorg je voor een goede inbedding in de onderwijspraktijk?
Samen met experts hebben we het Groeikompas ontwikkeld. Het groeikompas helpt scholen in kaart te brengen waar zij staan in de inbedding van open leermateriaal binnen hun onderwijs. Door middel van stellingen op aandachtsgebieden zoals visie, cultuur, kwaliteit en professionalisering, krijg je als school een duidelijk beeld van waar je nu staat.
Het kompas ondersteunt bij het bepalen van vervolgstappen en het monitoren van groei. Zo helpt het Groeikompas om open leermateriaal blijvend een plek te geven in je onderwijs.
Doel van het groeikompas?
Wanneer je als school aan de slag wilt met open leermateriaal, dan biedt het Groeikompas je handvatten om:
- Inzicht te krijgen in de mate van inbedding van open leermateriaal binnen jouw onderwijspraktijk;
- Uitwisseling en samenwerking binnen het schoolteam over open leermateriaal mogelijk te maken;
- Interne sturing en borging te geven aan open leermateriaal binnen je school

Gebruik van het Groeikompas
Om het Groeikompas goed te laten functioneren is het goed om te weten hoe je dit het beste in kunt zetten:
- Bepaal per aandachtsgebied de fase door de selectie van de best passende omschrijving van jullie situatie;
- Gebruik het kompas samen met collega’s eenmalig of periodiek om de voortgang te evalueren;
- Uit de scores per aandachtsgebied ontstaat een diagram als totaalbeeld die je als leidraad kunt gebruiken voor het vervolg.
Meer informatie over het Groeikompas
Het Groeikompas is vrij te gebruiken binnen het po en vo, voor gespecialiseerd onderwijs wordt nog een versie ontwikkeld.
Kijk hier voor alle informatie over het Groeikompas of om hem direct te gebruiken: naar Groeikompas