Professionaliseren met open leermateriaal
Gepubliceerd
19 mei 2025
Leestijd
3 minuten

Klassenmanagement, observeren, instructie geven en differentiëren. Bij lesgeven zet je verschillende vaardigheden en competenties in. Het werken met open leermaterialen vraagt om nog een aantal specifieke vaardigheden. Een overzicht van welke vaardigheden daarvoor belangrijk zijn en hoe je je hierin verder ontwikkelt.
Open leermateriaal vraag om een actieve en creatieve houding van een leraar. Het is geen kant-en-klare oplossing, maar biedt ruimte om onderwijs op maat te maken. Open leermateriaal helpt je meer regie te nemen over je lessen. Daarvoor moet je kunnen werken vanuit leerdoelen en weten hoe het onderwerp waarover de les gaat zich verhoudt tot het curriculum. In het ideale geval ga je als team aan de slag om een stevige basis te leggen voor het werken met open leermiddelen.
Schoolbreed professionaliseren
Door met elkaar in teams, jaar- en bouwgroepen of vaksecties te bespreken hoe jullie willen werken met open leermateriaal, wordt inzichtelijk wie welke taken kan uitvoeren en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Willen jullie als school vooral bestaand materiaal inzetten of willen jullie liever eigen leermaterialen ontwikkelen? Zie voor het met elkaar werken aan een schoolbrede aanpak voor professionalisering ook stap 1 in het Leerwiel Open Leermateriaal.
Dialoogvragen
Onderstaande vragen zijn helpend bij het gesprek over de deskundigheid van het team.
Competenties
- Welke competenties zijn nodig om op onze school met open leermateriaal te werken?
- Welke zijn al aanwezig in het team en waar liggen prioriteiten?
Ondersteuning
- Welke ondersteuning is nodig voor het werken met open leermaterialen?
- Welke ondersteuning is nodig vanuit de directie en wie krijgt welke taken en verantwoordelijkheden in het team?
- Welke investeringen in tijd en middelen vraagt dit?
- Hoe organiseer je dit binnen de school? Is er ondersteuning mogelijk binnen het bestuur of regionaal?
Motivatie
- Wat motiveert je om met open leermateriaal te werken?
- In hoeverre komt dat overeen met de motieven van het bestuur en de schoolleiding?
- Wat zou je motiveren om meer met open leermateriaal te werken?
Een goed gesprek over ict
Wil je weten welke digitale competenties aanwezig zijn bij jou en je teamleden? De Handreiking professionalisering ICT-bekwaamheid biedt handvatten om met elkaar in gesprek te gaan aan de hand van zestien hoofdvragen en deelonderwerpen. De gespreksonderwerpen zijn geordend aan de hand van diverse thema’s:
- Visie en onderwijsleerproces, over vakinhoud, pedagogiek en didactiek verbinden aan technologie.
- Visie en onderwijsleerproces, over digitale geletterdheid integreren in het onderwijs.
- Organisatie en afspraken, over op de hoogte blijven van de afspraken in de organisatie rondom technologie.
- Ict en omgeving: over hoe je je verhoudt tot ict in je omgeving.
- Professionalisering: over het inzetten van technologie bij professionalisering.
Daarnaast bevat deze handreiking verwijzingen naar praktijkvoorbeelden, onderzoeken en wetenschappelijke bronnen.
Zorg voor ondersteuning en trainingen
Om te kunnen werken met open lesmaterialen is het niet nodig om specifieke trainingen te volgen. Al is het wel raadzaam je te verdiepen in het werken met online educatieve platformen, zoals Wikiwijs. Het belangrijkste is dat je als team ruimte en ondersteuning krijgt om tijd te steken in het effectief vinden, implementeren, aanpassen en delen van open educatieve bronnen.