Op de raakvlakken van kunst, wetenschap en technologie vormgeven aan leren voor een hoopvolle toekomst; dat is de positieve aanpak van de pilot MakerCosmos waarin maak-onderwijs centraal staat. Maak-onderwijs is een onderwijsvorm waarin leerlingen leren door te experimenteren en te doen.
Deze pilot van de HAN University of Applied Sciences en MakerCosmos, in samenwerking met de Delta Scholengroep, Flores Onderwijs en Rozet | taal, kunst en erfgoed richtte zich in eerste instantie op het ontwikkelen van open leermateriaal voor maak-onderwijs. Maar ze gingen verder!
Als volgende stap heeft deze pilot een aantal onderzoeksinstrumenten ontwikkeld in samenwerking met Impuls Open Leermateriaal. Hiermee kan op een betrouwbare en valide manier inzichtelijk gemaakt worden hoe andere leraren dan de makers van het materiaal de open leermaterialen in hun lessen gebruiken. De onderzoeksinstrumenten zijn getest op een aantal deelnemende scholen.
Hoe beoordelen leraren bijvoorbeeld het materiaal? Wat passen ze aan? Waarom passen ze dat aan? En wat passen ze juist niet aan?
Goed nieuws: de eindrapportage van het onderzoek is nu beschikbaar!
Vast een tipje van de sluier van de conclusie:
“𝘏𝘦𝘵 𝘪𝘴 𝘣𝘦𝘭𝘢𝘯𝘨𝘳𝘪𝘫𝘬 𝘥𝘢𝘵 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘬𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵𝘦𝘯 𝘮𝘦𝘦𝘳𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘦 𝘦𝘳𝘷𝘢𝘳𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦𝘻𝘦 [𝘰𝘱𝘦𝘯 𝘭𝘦𝘦𝘳-, 𝘳𝘦𝘥.] 𝘮𝘢𝘵𝘦𝘳𝘪𝘢𝘭𝘦𝘯 𝘵𝘦𝘯 𝘰𝘱𝘻𝘪𝘤𝘩𝘵𝘦 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘣𝘦𝘴𝘵𝘢𝘢𝘯𝘥𝘦 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘮𝘪𝘥𝘥𝘦𝘭𝘦𝘯𝘢𝘢𝘯𝘣𝘰𝘥. 𝘈𝘭𝘴 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘬𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘨𝘢 𝘫𝘦 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘻𝘰𝘮𝘢𝘢𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘭𝘦𝘴 𝘶𝘪𝘵𝘷𝘰𝘦𝘳𝘦𝘯; 𝘫𝘦 𝘮𝘰𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘴 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘬𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘰𝘷𝘦𝘳𝘵𝘶𝘪𝘨𝘥 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘯 𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘵𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘩𝘦𝘣𝘣𝘦𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘥𝘦𝘻𝘦 𝘪𝘯𝘴𝘱𝘢𝘯𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘮𝘦𝘦𝘳𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘦 𝘩𝘦𝘦𝘧𝘵.”
Benieuwd naar meer?
Of lees meer over de Pilot van MakerCosmos!