• Home
  • Open leermateriaal
    • Vinden en gebruiken
    • Maken en delen
    • Toepassen op school
    • Je school motiveren
  • Pilots
  • Wikiwijs
  • Kennis
    • Publicaties
    • FAQ
    • Begrippenlijst
  • Wie zijn we?
    • Actueel
    • Nieuwsbrief
    • Onze partners
  • Contact
menu
  • Home
  • Open leermateriaal
    • Vinden en gebruiken
    • Maken en delen
    • Toepassen op school
    • Je school motiveren
  • Pilots
  • Wikiwijs
  • Kennis
    • Publicaties
    • FAQ
    • Begrippenlijst
  • Wie zijn we?
    • Actueel
    • Nieuwsbrief
    • Onze partners
  • Contact

Home / Van onderzoek naar wat écht werkt in de klas!

Van onderzoek naar wat écht werkt in de klas!

Binnen het GOpen-project speelt praktijkgericht onderzoek een centrale rol. Het helpt ons beter te begrijpen hoe onderwijsprofessionals in het gespecialiseerd onderwijs omgaan met leermaterialen – of het nu gaat om open, gesloten of zelfontwikkeld materiaal – en wat zij in de praktijk nodig hebben om écht goed onderwijs te kunnen verzorgen voor alle leerlingen.

Wat onderzoeken we?

We onderzoeken hoe (open) leermaterialen op dit moment worden gebruikt in de klas en binnen het curriculum van het gespecialiseerd onderwijs. Daarbij kijken we naar de wensen, behoeften en belemmeringen die onderwijsprofessionals met lesgevende taken ervaren in het gebruik van deze materialen. Dit kunnen leraren zijn maar ook onderwijsassistenten, vakexperts, interne of pedagogisch begeleiders. Ook brengen we in kaart hoe de kwaliteit van leermaterialen wordt beoordeeld en wat daarbij belangrijke kwaliteitscriteria die essentieel zijn voor de doelgroepen in het gespecialiseerd onderwijs.

Hoe pakken we dat aan?

We combineren verschillende onderzoeksmethoden:

  • Een vragenlijst onder onderwijsprofessionals om breed inzicht te krijgen in het gebruik en de behoeften van leermateriaal: Vul de vragenlijst in!
  • Verdiepende interviews met onderwijsprofessionals naar kwaliteit van leermateriaal en criteria voor open leermateriaal: Meld je aan op gopen@gespecialiseerdonderwijs.nl
  • Deskresearch voor de ontwikkeling van een kwaliteitsmodel voor open leermaterialen specifiek voor het gespecialiseerd onderwijs (GO).
  • Een validering van dit GO-kwaliteitsmodel met de gebruikers, dus met stevige onderbouwing vanuit de praktijk.

Van inzicht naar actie

De inzichten uit het onderzoek zijn input voor zowel de GOpen Lerarencommunity als het Docent Ontwikkel Team (DOT). In deze professionele leergemeenschap leren de deelnemende leraren door te ontwerpen en zelf te onderzoeken wat in hun eigen onderwijscontext wel en niet werkt, en waarom. Zo ontstaat een krachtige wisselwerking tussen onderzoek, praktijk en ontwikkeling. We maken onderbouwde keuzes en werken evidence-informed.

Doe mee en denk mee!

Werk jij in het gespecialiseerd onderwijs en wil je jouw visie op leermateriaal binnen het GO delen? Of wil je meedenken, ontwikkelen en samenwerken met collega’s uit het veld om tot leermateriaal te komen dat écht werkt voor jouw leerlingen? Sluit je aan bij de GOpen-Lerarencommunity!

Aanmelden kan tot uiterlijk 2 mei via gopen@gespecialiseerdonderwijs.nl

Lees meer over GOpen

GOpen is een samenwerking van de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs en Impuls Open Leermateriaal. Binnen het project GOpen bundelen we onze krachten en geven we leraren in het Gespecialiseerd Onderwijs regie over hun eigen leermateriaal. Geen vaste methodes die nét niet aansluiten, maar leermiddelen die passen bij de leerdoelen, de uitstroomprofielen en de belevingswereld van leerlingen. 

  • Homepage
  • Voor gebruikers
  • Voor makers
  • Voor scholen
  • Impuls Open Leermateriaal
  • Nieuwsbrief
  • Community
  • Privacystatement
  • Disclaimer