Training: Aan de slag met open leermateriaal

Wil je als vo-docent differentiëren met lesmateriaal? Lesmaterialen maken met behulp van AI? Of beter aan de slag met leerdoeldenken? Wil je open leermaterialen effectief leren gebruiken, maar zoek je begeleiding of handvatten bij de eerste stappen? Dan bieden wij de perfecte training voor jou: ‘Aan de slag met open leermateriaal’. In deze training, verspreid over drie dagdelen, besteden we aandacht aan kennis en vaardigheden die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan met open leermateriaal.

Deze training is specifiek ontworpen voor docenten in het voortgezet onderwijs. Tijdens de training ga je praktisch aan de slag met je eigen casus. Je leert open leermateriaal zoeken, beoordelen, arrangeren, maken en integreren in je lesprogramma. Wil je echt impact maken op je school met open leermaterialen? Kom dan samen met een collega.

Lees ook ons interview met trainer Herman Rigter over wat je kunt verwachten van deze training!

Leerdoelen training

Na de training kun je:

  • Benoemen wat open leermateriaal is en hoe dit gebruikt kan worden;
  • Open leermateriaal vinden met gebruik van verschillende bronnen;
  • Open leermateriaal selecteren dat aansluit bij de leerdoelen in jouw curriculum;
  • Een compacte leerlijn en les ontwerpen met bestaand (open) leermateriaal;
  • De kwaliteit van (open) leermateriaal bepalen;
  • Open leermateriaal maken & delen.

Programmadagen

  • De training zit erop! Zodra er nieuwe data bekend zijn, vind je die hier!

 

  • We sluiten de trainingsdagen af met een kleine maaltijd zodat er nog nagepraat kan worden en docenten onderling kennis kunnen uitwisselen. Dieetwensen kan je doorgeven in het aanmeldformulier.

Locatie

Aidadreef 4, 3561 GE, Utrecht
Deze locatie is goed bereikbaar per auto en openbaar vervoer.

Inhoud programma

De training ‘Aan de slag met open leermateriaal’ beslaat drie dagdelen, elk met een specifiek doel en focus. Aan de hand van een eigen ingebrachte casus kan je de volgende onderwerpen verwachten tijdens de trainingsdagen:

Dag 1: Zoeken en Beoordelen
Op de eerste trainingsdag leer je:

  • wat open leermateriaal is,
  • hoe het zit met licenties en auteursrecht,
  • hoe je hoogwaardig open leermateriaal kunt vinden,
  • hoe je de kwaliteit van (open) leermateriaal kunt beoordelen,

Dag 2: Arrangeren, Aanpassen en Maken  

Tijdens de tweede dag:

  • gaan we in op het arrangeren en aanpassen van bestaande open leermaterialen,
  • gaan we aan de slag met het zelf maken van open leermaterialen
  • leer je hoe je open leermaterialen selecteert/maakt die aansluiten bij de leerdoelen binnen jouw curriculum

Dag 3: Implementeren en kwaliteit  

Op de laatste trainingsdag:

  • richten we ons op het daadwerkelijk implementeren en delen van open leermateriaal in je lessen, waarbij de eigen casus het uitgangspunt vormt
  • ga je na of de inzet van open leermaterialen de kwaliteit van jouw onderwijs heeft verbeterd
  • sluiten we de training af met een certificaat van deelname.

Waarom geven we deze training?

Het Impuls Open Leermateriaal (IOL) programma heeft als doel de onderwijskwaliteit op alle niveaus te verbeteren door te investeren in hoogwaardig open leermateriaal. Dit stelt docenten in staat om beter in te spelen op de individuele behoeften van leerlingen, de motivatie te vergroten, en de leerresultaten te verbeteren. Bovendien maakt het gebruik van open leermateriaal het onderwijs flexibeler en efficiënter door samenwerking en gedeelde kennis.

Voorwaarden

Deze training wordt kosteloos aangeboden vanuit IOL en biedt plaats aan minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers. Je moet bij alle drie de cursusdagen aanwezig zijn. Na aanmelding heb je tot twee weken voor aanvang de mogelijkheid om kosteloos te annuleren; na deze termijn wordt een ‘no-show fee’ van 50 euro in rekening gebracht.
Schrijf je vandaag nog in en krijg de ondersteuning die je nodig hebt om open leermaterialen effectief in je lessen te implementeren. Samen creëren we de toekomst van het onderwijs.