Versterken 21e-eeuwse vaardigheden

Onze samenleving verandert in een kennissamenleving waarin een grotere rol is weggelegd voor computers en machines. Om volwaardig te kunnen deelnemen aan de maatschappij is het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd de 21e-eeuwse vaardigheden aan te leren die zij nodig zullen hebben. Hoe kun je leerlingen zoveel mogelijk enthousiasmeren voor techniek? Bijvoorbeeld via een lesprogramma dat techniek combineert met 21e-eeuwse vaardigheden. Bij de Nestas onderwijsgroep gebeurt dat via een integraal lesprogramma dat ontwikkeld werd door Ben Snoeijs van Techniekmaker samen met Wismon en Nestas scholengroep.

Grote uitdagingen

“In Nederland staan we voor grote uitdagingen, waar de behoefte aan technici groot is” vertelt Ben Snoeijs. “Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie, robotisering, de zorg of onze voedselvoorziening. Niet alles is op te lossen met techniek, maar technici zijn wel goed in het vinden van oplossingen.” Via een apart lesprogramma wordt aandacht gegeven aan de groeiende behoefte aan techniek. “Want”, zegt Ben: “Met elk interessegebied is immers een toffe link naar de techniek te maken.”

Afgelopen tijd  zijn in totaal veertien lesbrieven en leerervaringen samengesteld rondom de zeven werelden van techniek. Ben: “De lesbrieven zijn bedoeld voor groep 1 tot en met groep 8 in het basisonderwijs. Per groep zijn er twee lesbrieven, waarbij we groep 1 en 2 zien als één groep. Iedere les duurt maximaal 120 minuten en is geïntegreerd in het techniekprogramma van Nestas.”

“Techniekles voor kleuters? Geen probleem.”

– Ben Snoeijs, Techniekmaker

Afval sorteren

“Techniekles voor kleuters? Geen probleem”, zegt Ben. “In de kleuterles sorteren we afval aan de hand van pictogrammen. Uiteindelijk blijft er alleen schoon afval over, en met dat schone afval kunnen de kinderen kunstwerken maken.”

Hoe hoger de groep, hoe ingewikkelder de opdrachten. Voor de bovenbouwgroepen is er bijvoorbeeld een les waarbij leerlingen aan de slag gaan met robotica, waarbij gebruik gemaakt wordt van een AI-sensor. Ben: “Hoe hoger de groep, hoe realistischer de toepassing. Gaandeweg is de focus een beetje verschoven, van 21e-eeuwse vaardigheden naar techniek en duurzaamheid. Maar 21e-eeuwse vaardigheden vind je nog steeds in iedere les terug.”

Olievlek

Er wordt op dit moment hard gewerkt om de lessen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. “De lessen zijn eind januari in concept klaar. In februari maken we daar filmmateriaal bij met lesinstructies voor de docenten. Daarna testen we de lessen uit en dan komen we online beschikbaar”, vertelt Ben. De lessen zijn dan te vinden via Wikiwijs en op de eigen website van Techniekmaker.

“In eerste instantie gaan we met de lessen van start op de scholen van de Nestas scholengroep. Er is nog geen contact met andere scholen, maar het is wel de bedoeling dat deze lessen zich als een olievlek gaan verspreiden.”