Leerlingen laten nadenken over alternatieven bij transport

Leerlingen in het voortgezet onderwijs laten nadenken over duurzame energie, zonder belerend vingertje. Dat is het belangrijkste doel van het project waar Avans Hogeschool en vereniging NLT samen hebben opgezet over het transport van de toekomst.

“We hadden al een les opgezet over duurzaam consumeren”, vertelt Margot Verwei van Avans. “Zo kwamen we in contact met de vereniging NLT. Vanuit die les is het idee ontstaan voor een serie lessen over het transport van de toekomst. Dankzij steun van Impuls Open Leermateriaal kunnen we dat realiseren.”

“Centraal in de lesmodule staat de vraag: wat is energie?”, legt Verwei uit. “Welk effect hebben de keuzes die we maken en welke alternatieven zijn er? Wat is wel en wat is niet verantwoord?”

Duurzaamheid

“In essentie gaat de lesmodule over duurzaamheid”, vult Joris de Vries van vereniging NLT aan. “Maar die term zullen we niet zo snel gebruiken. Duurzaamheid is inmiddels een begrip dat voor sommige leerlingen beladen is. De twee partijen die klimaatverandering ontkennen, werden bij de scholierenverkiezingen in november de grootste partij.”

“Wat we willen is dat leerlingen door objectieve feiten meer bewust worden van de keuzes die voorliggen rondom energie”, vertelt Alexander Compeer van Avans. “Samen de discussie voeren en zelf lering trekken uit de lessen is een belangrijk doel.”

“Wat we willen is dat leerlingen door objectieve feiten meer bewust worden van de keuzes die voorliggen rondom energie.”

– Alexander Compeer, Avans

Boterhammen

De energietransitie is volop aan de gang. Bij mobiliteit leidt dat tot meer elektrische auto’s en een enorme groei van het aantal elektrische fietsen.

“Maar er is geen perfecte oplossing”, stelt Alexander. “Elektrische aandrijving werkt voor auto’s en fietsen, maar voor vliegtuigen en vrachtverkeer is dat een ander verhaal. Welke keuzes kun je daar maken?”

Via de lesmodule van Avans en NLT worden leerlingen geprikkeld om over die vragen na te denken. Het project van Avans is ondergebracht binnen Mnext. Mnext vormt met het MKB de brug tussen innovatie en samenleving.

Alexander: “We kijken naar vervoersmodellen en om die concepten te snappen moet je weten: wat is energie? Hoeveel boterhammen moet je eten om evenveel energie te produceren als er in de accu van een elektrische fiets zit? Het doel is om leerlingen meer te laten stilstaan bij hoe het werkt, en hoe het zich ontwikkelt.”

“Dat doen we zoveel mogelijk via praktische opdrachten,” vertelt Margot. “We willen dat de lessen zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van de leerlingen ligt.”

Verdieping

Margot: “We zijn nu bezig om de grote lijn van de lessen uit te werken. In totaal bestaat de lesmodule uit zestien lessen. De bedoeling is dat de lesmodule in februari klaar is en uitgetest kan worden op twee scholen of meer. Wanneer we de module na de evaluatie hebben bijgesteld, verspreiden we hem via de website van Avans en van NLT en via Wikiwijs. Iedereen kan er dan gebruik van maken.”

Ook als de lesmodule gepubliceerd is, is er ruimte om het project nog verder vorm te geven.

Joris: “Een vraag die we nog moeten beantwoorden is hoe we docenten zo ver kunnen krijgen dat ze bij ons terecht kunnen met hun ideeën. Een forum, bijvoorbeeld via Wikiwijs zou kunnen.”

De kans is groot dat het project een vervolg krijgt, blijkt uit de woorden van Joris de Vries. “Dit raakt natuurlijk veel terreinen. Het is de bedoeling dat ook vakken als Nederlands, Aardrijkskunde en Geschiedenis hier mee te maken krijgen. Als er vanuit het veld behoefte is aan meer verdieping, kunnen we kijken of we hier een vervolg aan kunnen geven. Maar dat valt buiten de scope van dit project.”