Leermateriaal is van ons allemaal!

Het jaarlijkse docentenonderzoek van commercieel lerarenplatform LessonUp maakte recentelijk zichtbaar dat veel leraren hun eigen materiaal maken. Zowel het Algemeen Dagblad als EenVandaag besteedden aandacht aan het zelf maken van leermateriaal. Om verschillende redenen zijn leraren niet tevreden met leermiddelen die door de educatieve uitgevers via lesmethoden door scholen worden gebruikt. Zeker nu er zoveel aandacht is voor de basisvaardigheden, is het een goed moment om niet alleen de aandacht te richten op het zelf maken van leermateriaal, maar ook om het delen en hergebruik ervan in het onderwijs te versterken.  

Veel animo om open leermateriaal te maken, delen en gebruiken

Ook vanuit het landelijke groeifondsprogramma Impuls Open Leermateriaal wordt bevestigd wat het docentenonderzoek laat zien. Er is veel animo om open leermateriaal te maken, delen en gebruiken. Zo wordt binnen het programma al door 180 scholen gewerkt aan open leermateriaal. Programmamanager Suzanne Unck: ‘Open leermateriaal is meer dan materiaal dat je zo op internet kunt vinden. De kenmerken van ‘open’ hebben ook betrekking op de open licentie die eraan verbonden is; zo weet je dat je het materiaal mag gebruiken, kunt bewerken en weer verder mag delen. Zo kom je niet in de knoei met auteursrechten of ongewenste gevolgen als reclames ertussendoor of dat het materiaal op een commerciële website ineens weg is of je er toch voor moet betalen.’ 

Zelf regie voeren

Door het stimuleren van werken met open leermateriaal, beoogt het programma dat leraren hun vakmanschap inzetten om niet alleen onderwijs uit te voeren dat door anderen wordt bedacht, maar juist zelf regie voeren op het passend maken en inzetten van leermiddelen. Zo kunnen ze actualiteit verwerken in lessen, aansluiten op leerbehoeften of thematisch werken. Binnen Impuls Open Leermateriaal wordt met leraren en onderwijsorganisaties gewerkt aan bijvoorbeeld een kwaliteitsmodel, meer onderzoek en een verbetering van het publieke platform Wikiwijs.nl. 

Onderwijs aan zet

Suzanne Unck: “Steeds meer horen we dat scholen en schoolbesturen liever investeren in vakmanschap van leraren dan in dure licenties en methoden die niet volledig voldoen. Met subsidie vanuit het groeifonds werken we samen om meer grip te krijgen op keuze en inzet van leermiddelen vanuit het onderwijs. We zijn nu twee jaar bezig en werken tot 2030 aan deze ambities; dat doen we samen met leraren en andere belanghebbenden. Alleen samen, maken we het onderwijs voor alle leerlingen beter en bovendien het beroep van leraar aantrekkelijker. Op www.openleermateriaal is te vinden waar we aan werken en hierbij doe ik graag de oproep aan iedereen die vindt dat het onderwijs aan zet is en de leraar centraal moet staan: neem contact met ons op en laat ons weten hoe we hier samen stappen verder in komen!’