Professionalisering Digitale Geletterdheid & VO Geschiedenis & Media Fragmenten: Het juiste fragment op het juiste moment

Docenten die media willen gebruiken in hun lessen, zoeken hun heil vaak op YouTube. Het kan ook anders, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de fragmenten uit de online mediacollectie voor het onderwijs van Beeld & Geluid. Beeld & Geluid in Hilversum is niet alleen een interactief mediamuseum, maar biedt ook een enorme online collectie vol met unieke tv- en radioprogramma’s aan. Het mediacentrum heeft een enorme database met unieke tv-fragmenten. Docenten van alle vakken kunnen hun lessen verrijken met mediafragmenten die hier te vinden zijn.

Ria Rigter van de Gooise Scholen Federatie (GSF) nam vorig jaar het initiatief voor een pilot bij Impuls Open Leermateriaal om uit deze rijke verzameling te putten. “In samenwerking met zes lerarenopleidingen hebben we 72 studenten en hun opleiders de mogelijkheid gegeven om interactieve lessen samen te stellen door gebruik te maken van fragmenten die bij Beeld & Geluid te vinden zijn. Al deze studenten lopen stage op één van onze scholen. Het project is een vliegwiel om het rijke aanbod van Beeld en Geluid meer een plek te laten krijgen in de scholen.”

Volgens Ria heeft het project verschillende voordelen voor de GSF. “We zitten allemaal te springen om studenten en door een toekomstgericht project zoals dit kunnen we als GSF-opleidingsschool onderscheidend zijn. Maar belangrijker nog is dat we geloven dat dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.” Binnen het project leren de studenten voor welk doel zij welk fragment kunnen gebruiken. “Je kunt het zien als een stukje digitale geletterdheid”, aldus Ria. “Studenten leren bijvoorbeeld ook met welke zoektermen ze de juiste fragmenten kunnen vinden.”

“Het aanbod aan mediafragmenten is gigantisch. Het is een uitdaging om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.”

– Ria Rigter, Gooise Scholen Federatie

Potentie

“Er wordt door het onderwijs al veel gebruik gemaakt van de fragmenten op onze website Beeldengeluidopschool.nl” vertelt Marieke Hermans van Beeld & Geluid. “Maar dit heeft de potentie om nog verder uit te groeien. We hebben een grote collectie aan mediafragmenten en door een project zoals dit, leren wij nog beter begrijpen bij welk vak we welke fragmenten kunnen inzetten. We hebben bij dit project bijvoorbeeld ontdekt dat er bij Geschiedenis veel behoefte is aan fragmenten van na 1995.”

Veel docenten maken regelmatig gebruik van het vele beeldmateriaal dat op YouTube te vinden is. Omdat docenten het erg druk hebben, hebben ze echter weinig tijd om zelf op zoek te gaan naar het juiste materiaal, vertelt Marieke. “Veel online content is omgeven met reclame, of de rechten zijn niet voldoende geregeld of je kunt het lastig tot fragmenten knippen. Dat is waar wij met ons Digitaal Lesmateriaal in voorzien: fragmenten, historisch én actueel, op maat waarvan de rechten voor het gebruik in het onderwijs geregeld zijn. Door samen met docenten de fragmenten uit onze collectie te selecteren, krijgen zij het juiste fragment op het juiste moment in hun mailbox.”

De studenten die meedoen aan het project zijn enthousiast, vertelt Ria. “De eerste reacties zijn positief, maar uit de evaluatie moet nog blijken wat wij moeten behouden en wat wij eventueel anders moeten doen. Het project eindigt aan het eind van dit schooljaar, maar ik hoop dat we er volgend jaar mee verder kunnen.”

Wikiwijs

Naar aanleiding van het project van de Gooise Scholen Federatie worden er in de komende maanden vijftig mediafragmenten voor het vak Geschiedenis geplaatst op de website van Wikiwijs. Marieke: “Op die manier ondersteunen we als publieke instelling het gebruik van beeldmateriaal waar alle docenten in Nederland gebruik van kunnen maken.” “Het aanbod aan mediafragmenten is gigantisch. Het is een uitdaging om vraag en aanbod bij elkaar te brengen”, legt Ria uit. Een project zoals dit helpt daarbij, doordat we steeds beter leren waar behoefte aan is.”