Verrijkt Curriculum Voor Talentvolle Sporters: Talentleerling komt verder dankzij open leermateriaal

Nederland telt ongeveer 3.500 sporttalenten met een NOC*NSF-status die onderwijs volgen op één van de dertig Topsport Talentscholen. Via de pilot Impuls Open Leermateriaal Verrijkt Curriculum voor Talentvolle Sporters werd afgelopen jaar open leermateriaal ontwikkeld om jonge topsporters gepersonaliseerd duaal onderwijs te geven.

En dat is nodig, leggen Niels van Alebeek en Harrie Sloots uit, die vanuit het Rodenborch College in Rosmalen betrokken zijn bij het project. “Deze kinderen maken een andere transitie door dan andere kinderen”, vertelt Niels. “Wij hebben een holistische benadering waarbij we alle competenties aanleren vanuit de uitdagingen die er liggen. Vorig jaar hebben we materiaal ontwikkeld om de duale carrière-opleiding van topsporters verder te ondersteunen.’”

“Deze kinderen maken een andere transitie door dan andere kinderen.”

– Niels van Alebeek, Rodenborch College

Harrie: “De basis voor deze pilot is al jaren geleden gelegd. We zijn in 2008 begonnen en hebben samen met de stakeholders uit onderwijs en topsport al veel open lesmateriaal ontwikkeld. Voordat we met deze pilot aan de slag gingen, hebben we samen met drie andere Topsport Talentscholen in het zuiden van het land al materiaal voor jonge sporttalenten ontwikkeld en dat via Wikiwijs gedeeld.’’

Onder de titel Verrijkt Curriculum voor Talentvolle Sporters werden er uitdagingen ontwikkeld rondom het thema duale opleiding. De lessen zijn op drie verschillende niveaus ontwikkeld: Brons (oriëntatie), Zilver (verkenning) en Goud (Verdieping). Welk beroep wil je beoefenen na je topsportcarrière? Welke opleiding ga je volgen? Hoe ga je werkervaring opdoen? Hoe ga je topsport en een (vervolg)opleiding combineren? Wie kan je daarbij helpen? Rondom die vragen werden uitdagingen ontwikkeld. De uitdagingen vormen een aanvulling op het eigen LOB-programma van de school.

De pilot Impuls Open Leermateriaal Verrijkt Curriculum voor Talentvolle Sporters is onderdeel van het Expertisecentrum Voortgezet Onderwijs & Topsport (EVOT). Stichting EVOT heeft als doel elke talentvolle sporter optimaal te ondersteunen in de combinatie van sporten, leren en presteren.

Veel enthousiasme

Van de dertig Topsport Talentscholen in Nederland, werkten afgelopen jaar twaalf scholen mee aan het project en waren onderdeel van de klankbordgroep. Harrie: “We hebben op Wikiwijs een gesloten community voor de Topsport Talentscholen die op dit moment zijn aangesloten bij de klankbordgroep.” Samen met experts wordt de kwaliteit van het ontwikkelde materiaal gewaarborgd opdat het voldoet aan de standaarden om te publiceren. “De wens is er dat de andere achttien Topsport Talentscholen ook zullen aansluiten bij de pilot en samen met de experts aan de slag gaan.’’

Niels: “Als het goed is zitten de andere deelnemende Topsport Talentscholen door de basisscholing aan het eind van het schooljaar allemaal op hetzelfde niveau als de klankbordscholen.” “Het is natuurlijk een klein wereldje en we kennen elkaar. Dus globaal waren alle Topsport Talentscholen al op de hoogte van de pilot. Er is bij iedereen veel enthousiasme”, vult Harrie aan.

Harrie en Niels zijn dankbaar voor de subsidie. “Dankzij deze pilot konden we collega’s scholen om goed materiaal te ontwikkelen én konden we opschalen naar bijna alle Topsport Talentscholen”, vertelt Niels. “Voorheen deed je dit erbij”, licht Harrie toe. “Doordat we nu subsidie kregen heb je meer uren en dus konden we nu serieuze stappen maken.”

Schone sport

“We hebben vorig jaar onder alle Topsport Talentscholen een kwantitatief onderzoek gehouden met de vraag of er behoefte is aan verdere professionalisering. Die behoefte is er dus we hopen de komende jaren verder door te ontwikkelen. Komend jaar gaan we samen met onder meer de Dopingautoriteit open leermateriaal ontwikkelen rond het thema schone sport”, vertelt Niels. Maar het lijstje van onderwerpen waar de twee enthousiaste docenten experts mee aan de slag willen is daarmee nog niet af. Harrie: “Naast een onderwerp als schone sport, kun je ook denken aan zaken als voeding, strength & conditioning en (topsport)leefstijl. Er zijn nog genoeg onderwerpen om uitdagingen voor te ontwikkelen!”

Blueprint voor anderen

Alle uitdagingen die afgelopen jaren ontwikkeld zijn, zijn te vinden op WikiWijs. Niels: “De lessen over uitdagingen zijn natuurlijk niet alleen interessant voor leerlingen met een NOC*NSF-status, maar ook voor andere leerlingen. Wat we hopen, is dat deze uitdagingen een brede, maatschappelijke uitrol krijgen, want wij denken dat deze uitdagingen veel breder ingezet kunnen worden. Je zou kunnen zeggen dat wij de blueprint hebben geschreven, die ook geschikt is voor andere pilots.” Harrie: “Om ervoor te zorgen dat het een succesvol programma wordt, is het belangrijk dat het geborgd wordt. Het mooie van deze uitdagingen is dat iedereen erbij kan.”